“Semmivel sem nyújthatunk nagyobb segítséget egy embertársunknak, mint ha felelősséggel ruházzuk fel, és biztosítjuk őt bizalmunkról.”
B.T. Washington

“Ha különbözöm tőled, azzal távolról sem sértelek, inkább gazdagítalak.”
Antoine de Saint-Exupery

A COACHING ELMÉLETE
A COACHING CÉLJA
Célja, hogy a vezető pozíciójában sikeressé váljon. Célja azon ismeretek bővítése és készségek fejlesztése, melyek a mindennapi munkában az eredményességhez nélkülözhetetlenek. A coach a coaching folyamat során segít a vezetőnek megfogalmazni a céljait, tudatosítani az ezek elérését befolyásoló tényezőket, segít abban, hogy a vezető feltárja lehetőségeit, felismerje mit, hogyan kellene másképp csinálnia, hogy céljait elérje, visszajelzést ad, hogy a vezető a kijelölt úton maradjon.
A COACHING FEJLESZTÉSI FILOZÓFIÁJA
A coaching gondolati alapja, fejlesztési filozófiája a pszichológia és pszichoterápia személyközpontú irányzataihoz, megközelítéseihez kapcsolódik. Ezek alapvető jellemzője a feltétel nélküli elfogadás és az empatikus megértés. A terapeuta feltétel nélkül elfogadja ügyfele negatív és pozitív érzéseit, megérti azokat. Ebben a megközelítésben a terapeuta bízik ügyfeleiben, hogy ők a saját magukkal kapcsolatos kérdések legjobb értői, képesek a maguk választotta változásról dönteni és a változtatást véghezvinni.
A pszichoterápia személyközpontú megközelítéséhez hasonlóan a coach viszonyulása a vezetőhöz szintén az elfogadáson, támogatáson és megértésen alapul. A coach nem ítélkezik a vezető érzései és álláspontja fölött, célja azok megértése. Az együttműködés alapja a másik különbözőségének elfogadása és tiszteletben tartása.
A coaching alapfelfogása szerint a vezető képes döntései, választásai és válaszai alapján saját kérdéseire és problémáira a választ megtalálni. A megoldás lehetősége az adott személyben van! A coach ezeknek – az adott személyben meglévő – megoldási lehetőségeknek a feltárásában, tudatosításában és alkalmazásában nyújt támogatást és együttműködést.
A COACHING FEJLESZTÉSI TEVÉKENYSÉGE
A coaching típusú fejlesztés a viselkedés és gondolkodás átstrukturálásán, az új, a korábbiakban ismerttől és alkalmazottól eltérő értelmezési, gondolkodási, viselkedési lehetőségek feltárásán, tudatosításán és alkalmazásán alapul. A személyes kompetenciafejlesztést ezen keresztül biztosítja. Eszközként a pszichológia eszköztárának jó részét átvette és alkalmazza. Ugyanakkor nem pszichoterápia. Nem kíván meg mély feltárulkozást, nem igényli a személyes múlt elemzését és feltárását. A coaching folyamat elején a célok pontos kitűzése biztosítja, hogy az ismeretek bővítése, a gondolkodás átstrukturálása, a fejlesztés kizárólag a vezető által megoldani kívánt problématerületre fókuszáljon.
A COACHING MŰKÖDÉSI FELTÉTELEI
Az eredményes együttműködés alapja a coach és a vezető kölcsönös elfogadása, a világos, nyílt és őszinte kommunikáció. A coaching folyamat sikeréhez szükséges, hogy a coach rendelkezzék a vezető támogatásához, fejlesztéséhez szükséges személyiség jegyekkel, tapasztalattal, szakismerettel és intuíciós képességgel. A vezető legyen nyitott a változásra, tanulásra, rendelkezzék ehhez kellő motiváltsággal.
A COACHING MUNKAMÓDSZERE
A coaching ülések során a coach a vezetővel személyesen, az ő egyedi helyzetére szabottan, strukturált és irányított módon foglalkozik a vezető számára megoldandó kérdésekkel, problémákkal. A coaching folyamatot közvetlen, oldott, bizalmon alapuló légkör jellemzi. Ugyanakkor mind a coaching folyamat, mind az egyes coaching ülések tudatosan felépítettek, előre meghatározott célt szolgálnak és a coach által strukturáltan zajlanak. A coaching folyamat során jelentős szerepe van az értő hallgatásnak és a kérdezéstechnikának.
A COACH
A coach a szervezet igényeinek figyelembe vétele mellett a vezető támogatására szerződött, független, többnyire külső személy. Kívülállósága és függetlensége a coaching folyamat működésének és sikerességének egyik fontos záloga. A coach nem dönt, és nem cselekszik a vezető helyett. A döntés és cselekvés a vezető felelőssége.
A coach feladata a kitűzött célokkal összefüggésben a vezető támogatása, fejlesztése a coaching folyamat során. Felelőssége, hogy felkészült legyen és rendelkezzen mindazzal a kompetenciával, mely a kitűzött feladat elvégzéséhez szükséges. A coach felelőssége a megfelelelő légkör biztosítása, a folyamat strukturálása, a megfelelő eszközök alkalmazása, tevékenységével összefüggésben az etikai normák betartása.